Munkfors AB

/

Webbdesign & strategi

Hitta rätt bland 100-tals produkter på tre klick.  

Det var en av huvudmålen med Munkfors ABs nya webb. Munkfors AB tillverkar sågblad för främst trä- och matindustri. Sågblad med olika typer av egenskaper, som att såga, filéa, strimla och skiva. Lägg då till att alla blad finns i flertalet varianter och dimensioner så förstår ni att det blir många till slut. Med ett strategi- och prototyparbete kom vi fram med en speciellt utvecklad sorteringsfunktion som tillsammans med en uppdaterad webbdesign leder besökaren rätt med några få klick.

3 klick till rätt blad

Med tydliga färgkodade knappar och ett gediget genomarbetat system erbjuder Munkfors sina besökare en enkel kundresa hela vägen fram till kontakt.
Bakgrund

Munkfors är en marknadsledande aktör i sin bransch. De exporterar sina sågblad och sågband för mat- och träindustrin över hela världen.

Uppdrag

Uppdraget var att bygga upp Munkfors ABs digitala varumärke och på sikt ge Munkfors AB möjligheten att göra fler och bättre affärer genom sina digitala kanaler. Att siten ska fungera och leverera lika bra i alla enheter är en självklarhet i uppdraget. En strategi för hur struktur, innehåll och utveckling ska lyfta sidan organsikt i Googles sökningar (SEO) skulle genomgföras.

Lösning

Sökordsanalys och förstudie
Innan arbetet startade genomfördes en sökordsanalys av sidan och marknaden där Munkfors AB verkar. Detta gav oss insikter kring vad målgruppen söker på när de letar liknande produkter. Det ger oss också svaret på hur många som är intresserade av Munkfors ABs produkter och vart i världen de finns.
Detta ger oss en bra grund i förstudien och insikter på hur vi ska skriva texter, sätta upp sidstruktur och jobba med teknisk SEO för att Google ska uppfatta Munkfors AB som intressanta. Vi gjorde även en workshop för att sätta en strategi kring förväntningar och önskat resultat av webben. Vad webben kan hjälpa till med för att skapa fler affärer och jobba proaktivt för att generera fler leeds och ett starkare varumärke.

Sitemap, wireframe och prototyp av webbens funktioner
Med fakta och insikter från analys och förstudie började vi bygga upp en sitemap över sidan. Detta gav oss ett bra underlag för hur webben behöver byggas upp och vilket omfång av sidor som behövs för att infria de mål som är satta. Därefter så byggdes en prototyp upp utan designelement för att användartesta alla funktioner och kundresan på sidan. Detta är för att vi ska veta exakt vart flaskhalsarna finns på sidan och vart vi behöver lägga mer krut för att skapa en webb som besökarna upplever som enkel och logisk.

Anpassat filtreringsverktyg
För att besökaren enkelt ska hitta just sin produkt i produktkatalogen jobbade vi fram ett specialbyggt filtreringsverktyg. Detta gjordes genom en prototyp och flera användartester för att få den att fungera som vi och Munkfors AB önskade.

Färgkodning av produktsegment
För att tydliggöra produktsegmenten för besökaren färgkodade respektive produkt med en färg från den grafiska manualen. Färgerna används genom hela resan och återfinns hela tiden för att leda besökaren rätt.

Verktyg för nya leeds
Ett formulär byggdes upp som vi implementerade på alla produktsidor för att besökaren enkelt ska kunna höra av sig kring produkter och andra tjänster.

Kontakta gärna mig så berättar jag mer.
kim.grindvall@happyrepublic.se+46 70-498 45 66
Kontakta gärna mig så berättar jag mer.
eric.hojden@happyrepublic.se+46 70-353 98 30