Swedev

När produkten fick sätta färg på varumärket

Swedev tillverkar världsledande doctor blades för tryckindustrin. När analysen och varumärkesstrategin landade i att produktvarumärket Swedcut® skulle lyftas fram som avsändare i kommunikationen, startades det ett genomgående grafisk arbete med att forma om uttrycket och sätta produkten och miljön den gör skillnad i, mer i fokus.

Läs mer om strategin och lösningen längst ner på sidan

Färg, Färg och mer färg

Produktens huvudsyfte är att skrapa bort den färg som inte behövs för ett optimalt tryckresultat. Därför är det ju inte mer än rätt att färg ska vara en central del i det visuella budskapet.

Färg skapar en röd tråd genom hela bild- och filmbanken

För att återkoppla till produktens relations med färg arbetar vi också med färgat ljus när vi fotar för bildbank, kommunikation och filmar för olika typer av produktioner.

Bakgrund

Swedev är med sin produkt Swedcut® en av världens bästa tillverkare av printing doctor blades. En nischad produkt vars uppgift är att reglera färgen som förs över till materialet som ska tryckas i en tryckpress. En otroligt viktig del i tryckprocessen, där kvalitet är av yttersta vikt.

Swedev säljer sina produkter till hela världen och har ett globalt distributörsnätverk som ansvara för försäljningen i sin region.

Swedev har i många år lett sin marknad och varit föregångare både i kvalitet, produktutveckling och leverans, men även i sin kommunikation. Under åren har många av Swedevs designupplägg nästan blivit en branschstandard och därför krävs det att Swedev hela tiden ligger i framkant för att stärka sin position.

Tillsammans med Swedev gjordes en kommunikationsstrategi vilket ledde till en slutsats att Swedevs varumärke ska få stå tillbaka för Swedcut® i kommunikationen. Under flera år har båda varumärkena kommunicerats, men en analys av marknaden visade att Swedcut® är varumärket som målgruppen känner till och förhåller sig till. Det visade sig även tydligt på sökningar i digitala kanaler.

Happys uppdrag var att uppdatera varumärkesprofilen för att kunna kommunicera Swedcut® som avsändare och förstärka relationen mellan produkten och miljön den verkar i.

Strategi

I en bransch där de flesta aktörer globalt visar sina printing doctor blades som produkter mot neutrala bakgrunder och där kommunikationen ofta består av teknisk data ville vi hitta ett sätt att sticka ut.  

Vi behövde göra en genomgång av den gamla varumärkesprofilen för att analysera och anpassa den för att kunna kommuniceras med Swedcut® som avsändare. Vi behövde även anpassa den för mer och bättre kommunikation i digitala kanaler.

Vi behövde ta fram en varumärkesprofil som får Swedcut® att stick ut i sin kommunikation mot sina konkurrenter, men även en design som knyter produkten närmare till den miljön den verkar och gör skillnad i.

Det är också viktigt att vi i den nya profilen ska kunna prata och locka fler målgrupper än tidigare. Den nya grafiska profilen ska inspirera och locka både slutanvändare och inköpare men även distributörerna som är en otroligt viktig målgrupp för att nå global framgång.

Lösning

Modernare design
Hela profilen fick en genomgång och små men viktigt justeringar gjordes för att modernisera profilen. Logotypen fick en renare design och ett regelverk som gör att den kan användas på ett tydligt sätt tillsammans med färgbiblioteket.
Typsnittet fick sig ett lyft och två olika karaktärsdrag i en sanserif och en serif.Den blå bärande färgen fick en mörkare nyans som ger en modern look.

Färgen tog plats
Ett designmanér där vi använde oss av rinnande färg togs fram och dessa bilder kombineras ofta med Swedcut® produktbilder. Färg används även vid fotografering och filmning. Då används färgat ledljus för att göra bilden mer intressant och koppla samman det med den genomgående strategin.

Som ett led i att bredda sig mot olika typer av målgrupper togs en helt ny webb fram tillsammans med en distributörsportal. Webben anpassades för att kunna inspirera och locka olika typer av besökare. Flera olika kundresor togs fram för att skapa relevans för respektive målgrupp.

Kim sitter ner och ser glad ut
Kontakta gärna mig så berättar jag mer.
kim.grindvall@happyrepublic.se+46 70-498 45 66
Kontakta gärna mig så berättar jag mer.
eric.hojden@happyrepublic.se+46 70-353 98 30