Bra Mat Hemma Matkassar med huvudkontor i Karlstad hade levt med sin visuella identitet sedan starten 2009 och har primärt verkat regionalt i Värmland. I samband med ägarbyte och en bredare geografisk satsning behövdes ett ordentligt designlyft för att uppfattas som en seriös utmanare på nya marknader i en hårt konkurrenssatt bransch. Företagsnamnet Bra Mat Hemma saknade även en tydlig koppling till sin produkt vilket behövde ses över för framtiden.
Efter kartläggning av de tio största nationella konkurrenterna kunde vi ganska snabbt konstatera vilken stil och väg Bra Mat Hemma Matkassar borde gå med sin identitet. Vi kunde se en avsaknad av tradition, genuinitet och värme hos majoriteten av konkurrenterna som istället valt att gå på mer moderna och rena stilar. Vår strategi blev därför att gå i en annan riktning.
Lösningen en uppdaterad identitet med inspiration från glädjen och känslan från 50-talets kokböcker med ett rejält kryddmått av en närodlad känsla.
För att förtydliga företagets tjänst adderas även ordet ”matkassar” i den nya logotypen. Det nya designkonceptet harmoniserar också väl med företagets produkter så som Husmanskassen, Premiumkassen och Familjekassen där klassiska maträtter i modern tappning förenklar kundernas vardag.
Den nya profilen omfattar allt från en uppdaterad och mer flexibel logotyp, egenritat mönster till nytt bildmanér och hemsida.